Utstilling: Buot iežan bohccuid dovddan - Karen Anna ja su siida / Alle mine rein kjenner jeg / Karen Anna og hennes siida.
1. februar åpner vi utstillinga: Buot iežan bohccuid dovddan – Karen Anna ja su siida / Alle mine rein kjenner jeg / Karen Anna og hennes siida, av Grete Andrea Kvaal.
Hva: Åpning av utstilling: Buot iežan bohccuid dovddan – Karen Anna ja su siida / Alle mine rein kjenner jeg – Karen Anna og hennes
Hvor: Davvi álbmogiid guovddáš / Senter for nordlige folk, Galleriet
Når: 1. februar
Utstillingsperiode: 1. februar – 16. april
«Verden forandrer seg stadig, og slike bilder blir viktige for ettertida».
Karen Anna Nilsdatter Logje Gaup, 1986
Slik ordla reindriftsutøver Inga Karen Anna Nilsdatter Logje Gaup seg til fotograf Grete Andrea Kvaal, da de første bildene av henne ble tatt i 1986.
Dette var begynnelsen på utstillingen som dokumenterer Karen Annas daglige liv som reindriftsutøver. Utstillingen består av svart-hvitt fotografier tatt i perioden 1986-1993, og kortfilmen «Alle mine rein kjenner jeg» fra 2020, der Grete Andrea Kvaal har regien og Karen Annas barnebarn, Ànne Katjá Nilsdatter Gaup, er filmfotograf.
Karen Anna, født i 1938, lever sitt liv på flytting etter reinen, om våren på vinterbeite i Kautokeino til sommerbeitet på Arnøya, om høsten tilbake til vinterbeitet. I 1989 ble hun enke, men dette stoppet henne ikke fra å drive reindrift.
I filmen møter vi Karen Anna som reflekterer over sitt lange og begivenhetsrike liv, vel 30 år etter at fotografiene ble tatt. Hun er 81 år og fremdeles aktiv i reindrifta.
«Det er alltid så artig å stå opp tidlig og jobbe med reinen, uansett årstid. Det er det største».
Karen Anna Nilsdatter Logje Gaup, 2020
Ville synliggjøre kvinner i reindrifta
Kunstner Grete Andrea Kvaal er født og oppvokst i Tromsø. Hennes målsetting med prosjektet har blant annet vært å synliggjøre og løfte frem kvinnenes viktige stilling i reindrifta.
– Da jeg vokste opp så jeg mange bilder av menn med rein, men ingen av kvinner Jeg visste at reindriften og kvinnenes stilling var i sterk endring, og ønska å feste på film motiver som ville forsvinne, sier Kvaal, om bakgrunnen for prosjektet.
Fotografi er Kvaals kunstneriske uttrykk. Hun arbeider for det meste med analog sort-hvitt, men har i de senere år også tatt i bruk farger og digital fotografering. Prosjektene varer ofte over flere år.
Utstillingen gir et tidsbilde av kvinner i reindrifta, og Kvaal håper at spesielt unge vil lære noe av utstillingen.
– Ved å synliggjøre den nære fortid, vil de kunne knytte bånd tilbake til sine formødre og forfedre, og få ta del i deres erfaring og kunnskap, sier Kvaal.
Prosjektet «Karen Anna og hennes siida» resulterte også med bokutgivelse i 2001.
Utstillingen er Sametinget, Samfunnsløftet, Norsk Kulturråd og Fritt Ord.
Andre prosjekt av kunstneren er den prisbelønte stillbildefilmen «Dagbok fra en avskjed» (2003) om kusinens død. For tiden arbeider hun med serien «Et forunderlig liv», bilder som tar for seg blomstens korte liv og forvandling. I tillegg til bok, film, innkjøp og offentlige utsmykninger, er Kvaals prosjekt formidlet ved multimedia, undervisning og utstillinger i inn- og utland.
På grunn av situasjonen rundt covid-19 blir det ingen arrangement rundt åpningen.